De derde optie: ChangeTeams en leads

Als ZZP-er wordt je vaak op ad interim of op projectbasis bij een veranderproject van jouw opdrachtgever betrokken. Als klein radar in een groot netwerk zet je jouw professionaliteit en skills in om op jouw terrein, jouw deel te leveren. Maar hoe vaak zie je tijdens de uitvoering niet, dat het bedrijf worstelt met de verandering? Hoe vaak zie je niet, dat het project waar jij deel van uitmaakt, bij de 70% mislukte veranderprojecten behoort omdat op andere plekken in de organisatie geen constructieve bijdrage wordt geleverd? Als zelfstandige kun je in dat geval kiezen uit twee opties. De eerste is dat je geen zin hebt om een mislukking op je CV te hebben en er evenmin behoefte aan hebt om je energie te stoppen in een kansloos project. Daar ben je immers geen zelfstandige voor geworden! Optie 1 is dus: je rekent af en levert je opdracht in. Maar als je nog geen alternatieve opdracht hebt, kan dit om bedrijfseconomische redenen (de jouwe) onverstandig zijn. Dus optie 2 luidt: verstand op nul en uren maken!

Als lid van ChangeVenture krijg je echter een derde optie. Niet alleen kun je jezelf van uitvoerder op tactisch niveau promoveren naar adviseur op strategisch niveau; ook ontstaat de kans op een nieuwe inkomstenbron. Door over de grenzen van je eigen projectopdracht heen te kijken en als het ware ‘uit te zoomen’, kun je waarschijnlijk goed zien waar het mis gaat. Door het project, de organisatie en het overkoepelende probleem te delen met de leden van ChangeVenture, kunnen zij een propositie op maat samenstellen voor jouw opdrachtgever. Een ChangeTeam waarin jij een prominente positie inneemt, maar waar je aangevuld wordt met mensen die over de vaardigheden beschikken die nodig zijn om de probleemhaarden bij jouw opdrachtgever te lijf te gaan. Als het jou en het team lukt om de opdracht uit te breiden en op te schalen, ontstaan er winnaars. De eerste is jouw opdrachtgever, die de kans krijgt om van binnenuit de veranderingen door te voeren die nodig zijn om het grote veranderproject te transformeren naar de 30% succesvolle projecten. De tweede winnaars zijn de overige leden van het ChangeTeam: zij hebben een interne lead gekregen op een complexe en uitdagende opdracht. Last but not least ben jij zelf de grootste winnaar. Je blijft niet alleen betrokken bij een kansrijke opdracht, maar in de ogen van jouw opdrachtgever ben je een topper die vaker betrokken zal worden bij projecten. Daarnaast wordt je door ChangeVenture beloond voor je lead en krijg je een percentage van het werk van de anderen; ook als je op vakantie bent!

Referenties

Klik hier voor een overzicht van de projecten waarbij de leden van ChangeVenture een coördinerende rol hebben gehad bij een veranderproject.