Iedereen die denkt dat het papieren boek, net als de postkoets en de telegraaf, tot het verleden behoort: opgelet! Toonaangevende uitgevers, marketeers en producenten uit 23 landen namen vorige week deel aan het Future Book Forum, dat plaats vond in München. Het thema was Reivent the book, ofwel: creëer het boek anno 2020. Een belangrijke noot daarbij is dat de deelnemers geen gepassioneerde liefhebbers van knisperend papier bleken; geen conservatieve liefhebbers die halsstarrig vasthouden aan het nostalgische boek. Het waren daarentegen creatieve en moderne entrepreneurs, die deelnamen aan interactieve workshops van dit forum. Alle 300 deelnemers waren meer dan bereid om ‘het concept’ van het boek ter discussie te stellen. Het boek als een stapel papier dat met lijm bij elkaar wordt gehouden dekt niet meer de lading. Het boek 2020 is een bundeling van ideeën, meningen en visies en de productvorm zou in onze moderne samenleving cross mediaal en interactief moeten zijn. Het lezen, weggeven, bewaren, personaliseren van het papieren boek, gaat in combinatie met apps en topics op social media waarin lezers terugschrijven naar de auteur(s) en naar elkaar, waardoor ‘het boek’ en levend en multi-platform product wordt.

Ga voor 10 keer beter!

Het zal geen verassing zijn dat deze progressieve groep ondernemers ook het verdienmodel van het boek flink op de schop namen. Geïnspireerd door Google’s “ga niet voor 10% meer, maar voor 10 keer beter” ontstonden verschillende vernieuwende plannen. Het gratis weggeven van boeken om vervolgens met de spin offs een veel groter inkomstenmodel te genereren, gooide daarbij hoge ogen. Dergelijke verdienmodellen zijn vanuit de game-industrie en de social media bezien niet origineel, maar vanuit het boekenvak bezien wel; het legt de nadruk op het gebruik van de informatie en daarmee op de spin off producten en diensten van de papieren boeken.

Peter Fisk en zijn Fast Innovation

Dit event werd begeleid (voorzitten is niet het juiste woord bij een dynamisch evenement als deze) door de inspirerende en entertainende Peter Fisk (strategisch marketingadviseur en schrijver van onder andere het boek Gamechangers), die daarvoor de workshop sessies in drie fasen indeelde:

  1. Ideas Lab; waarin de essentie van het product (het hele concept van het boek) en de karakteristieke van de doelgroep uitgewerkt en bij elkaar gebracht werden.
  2. Design Studio; waarin de concrete productvormen samengesteld en in relatie gebracht werden tot de productie en distributie naar de markt.
  3. Launch Pad; hierin werd de marketing (communicatie, prijsstelling, diversificatie, et cetera) gepland.

Na elke fase werden de beste en meest kansrijke ideeën van elke workshop eruit gehaald en meegenomen naar de volgende fase. Wil je weten hoe dat eruit zag, Peter Fisk heeft dit op zijn eigen site netjes samengevat.

ChangeVenture ter inspiratie

De workshops werden afgewisseld met presentaties van guest speakers die een volgende onderwerp inluiden. Samen met Remi van Zelst, Product Owner bij Sanoma Learning, mocht ik de 300 deelnemers aan het forum inspireren bij aanvang van de Design Studio. We hadden genoeg inspiratiebronnen om uit te putten. Sanoma heeft een ‘award winning’ technologische innovatie ontwikkeld, waarmee lesmateriaal cross mediaal geredigeerd en uitgegeven wordt. Scanlaser heeft een real time en on demand productie- en distributieproces waardoor fysieke boeken en schriften op maat en gepersonaliseerd naar studenten en cursisten gestuurd kunnen worden. De boodschap die wij overbrachten luidde: de technologie is er allang toe in staat! Beste uitgevers en producenten: ga het nu toepassen! Waar in het verleden vooral gewacht werd op toekomstige ontwikkelingen en dit als een excuus werd gebruikt om zelf maar niet te veranderen, zijn de rollen nu omgedraaid. De techniek smacht ernaar om gebruikt te worden door de toekomstige uitgevers, auteurs en producenten van ideeën en content: de makers van het boek anno 2020!

spreeker-sander-jansen

De typering van innovatie

Het is aardig om hier nog een alinea aan toe te voegen. Clayton Christensen (de bedenker van de term ‘disruptive innovation’ presenteerde tijdens het 2013 World Economics Forum een schema met daarin drie soorten innovatie. Door te focussen op alleen de techniek, blijven bedrijven vaak hangen in de procesinnovatie. Efficiency is het resultaat en als het daarbij blijft, dan kan de innovatie alleen ingezet worden bij een prijzenoorlog. Door het product of de dienst te innoveren, kunnen nieuwe toepassingen in nieuwe markten ervoor zorgen dat het bedrijf gezonde marges houdt en de positie in de markt gehandhaafd blijft: incrementele innovatie. Gamechangers zijn ook bij deze type innovatie van belang, maar het spel wordt dan geleidelijk veranderd en de industrie als geheel veranderd mee.

De disruptive gamechangers zetten de traditionele supply chain en waardeketen op z’n kop. Gevestigde partijen zijn ineens overbodig en consumenten en eindgebruikers hebben ineens meer te kiezen voor minder geld. Disruptive Innovation gaat eigenlijk minder over techniek en meer over sociale veranderingen in de samenleving, de business partners in de waardeketen en ook in het eigen bedrijf. Ook gaat het over strijd en macht: verandering heeft veel tegenstand als er veel partijen bij welvaren als alles blijft bij het oude!

aaeaaqaaaaaaaajnaaaajddhmtfmmwvmlta5nmmtndq1zc1hngjjltvkoda2ymjlmwe5oq

In bovenstaande schema staat het schema van Christensen, aangevuld met de building blocks van het Innovation FrameWork (te herkennen aan de cirkels en verrekijkers) dat ik namens ChangeVenture in de markt zet. Het Innovation FrameWork bevat per building block diverse instrumenten en methoden, waardoor het management zijn Innovation Governance kan afstemmen op het type innovatie dat nodig is.

Het Future Book Forum leerde ons dat het boekenvak zich langzaam aan het losmaken is uit de Efficiency Innovation en klaar is om naar het volgende level te gaan. Fasten your seatbelt; book 2020, here we come!

Innovation Governance

Meer leren over innovatie; het managen, het FrameWork, audits en de Toolbox? Binnenkort verschijnt mijn boek. Geheel volgens de regels van het Future Book Forum, zal veel content gratis verspreid worden via onder andere mijn LinkedIn. Wil je daarvan profiteren, like dan dit artikel en volg mij in de toekomst!

Het boek anno 2020: de building blocks van boekinnovatie